Banner - FAQ
Veelgestelde vragen
FAQS Top Content
Hoe kunnen wij u helpen?
We hebben de meest gestelde vragen per categorie voor u op een rij gezet. Zit uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met uw adviseur of met onze afdeling beheer.
Portalen FAQ
Portalen
Wie kunnen er een account aanmaken?
In het RNHB aanvraagportaal kunnen zowel particuleren als bedrijven eenvoudig een account aanmaken. Ook bestaande klanten kunnen inloggen op Mijn RNHB om hun huidige leningen te zien. Daarnaast kunt u ook als intermediair inloggen op het intermediairsportaal.
Hoe kan ik inloggen bij RNHB?
U kunt eenvoudig inloggen op het RNHB portaal via iDIN of eHerkenning (voor bedrijven). Bestaande klanten kunnen inloggen via Mijn RNHB en intermediairs kunnen inloggen via het intermediairsportaal.
Wat moet ik doen als ik niet kan inloggen?
Als het niet lukt om in te loggen kunt u eerst proberen om uw cookies te verwijderen. Als dit het probleem niet verhelpt, kunt u de incognitomodus van uw browser proberen of via een andere browser inloggen. Logt u in via uw telefoon, probeer het dan via de laptop. Indien deze opties niet helpen, kunt u een screenshot maken van de foutmelding die u te zien krijgt en deze mailen naar aanvraag@rnhb.nl. Wij proberen het probleem dan voor u op te lossen.
Wat moet ik doen als de portalen niet werken?
Als u problemen ondervindt met het gebruik van het portaal, kunt u een mail sturen naar aanvraag@rnhb.nl zodat wij het probleem zo snel mogelijk voor u kunnen oplossen.
FAQ Nieuwe aanvraagen
Nieuwe aanvraag
Wie kan een financiering aanvragen bij RNHB?
RNHB financiert vastgoed voor consumenten en professionele beleggers. Financiering kan direct aangevraagd worden via het online portaal of via een intermediair.
Kan ik zelf een financieringsaanvraag doen?
Het is bij RNHB mogelijk om een directe financieringsaanvraag te doen. Omdat RNHB een execution-only partij is moet u er rekening mee houden dat wij geen advies verstrekken. Indien u wel advies wilt, kunt u uw aanvraag via uw intermediair indienen.
Als u zelf uw aanvraag wilt doen en u een consument bent volgens de richtlijnen van de AFM, moet u een kennis- en ervaringstoets maken om aan te tonen dat u voldoende kennis heeft om zelf uw aanvraag te begeleiden. Wij zijn ertoe verplicht deze toets af te nemen vanuit de AFM ter bescherming van de consument.
Hoe kan ik een financieringsaanvraag doen bij RNHB?
Indien u een aanvraag wilt doen tot €2.5 miljoen kunt u eenvoudig een aanvraag indienen in het online aanvraagportaal. Een aanvraag kan worden ingediend door uzelf of via uw intermediair. Indien u een aanvraag boven de €2.5 miljoen wilt indienen, kunt u contact opnemen met een van onze client directors via het contactformulier.
Kunnen jullie mij ook adviseren?
RNHB adviseert niet, wij verstrekken enkel financieringen. Daarvoor werken wij samen met onafhankelijke financieel adviseurs. Zij kunnen u adviseren welke financieringen en voorwaarden het beste bij uw situatie passen. Vind hier een adviseur bij u in de buurt.
Welk type onderpanden financiert RNHB?
U kunt bij ons veel verschillende soorten vastgoed financieren, in heel Nederland. Het vastgoed van onze klanten is divers. Denk aan:
- Woonruimtes zoals woningen, appartementen, studentenkamers of seniorenwoningen.
- Bedrijfsruimten. Van winkelpanden tot een medisch centrum, van een groot kantoorpand tot een klein bedrijfspand en alles wat daar tussenin zit.
- Combinatiepanden met een gemengde bestemming. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsruimte met een appartement daarboven.
Bij het onderpand kijken wij onder andere altijd naar de staat van onderhoud, locatie, en de mogelijkheden van een pand.
Ik woon in het buitenland, kan ik ook een financiering bij RNHB aanvragen?
Ja, dit kan. Als u belastingaangifte doet in Nederland is er sprake van voldoende economische binding.
Financieren jullie ook verbouwingen en transformaties?
Ja, ook verbouwingen en transformaties kunnen meegefinancierd worden middels een bouwdepot.
Wat zijn de afsluitkosten?
Indien u een consument bent, betaalt u een afsluitvergoeding van €950 als u de financiering direct via ons afsluit en 0% als u dit via een adviseur doet. Indien u een niet-consument bent, betaalt een afsluitvergoeding van 1% over de leensom als u de aanvraag rechtstreeks bij ons indient en 0% als u dit via een adviseur doet. Indien u de financiering via uw financieel adviseur afsluit, betaalt u advieskosten. Het is aan de financieel adviseur zelf welke advieskosten er berekend worden. Wij berekenen in dit geval geen afsluitkosten.
Waar kan ik de rentetarieven vinden?
U vindt onze meest recente rentetarieven hier.
Welke taxateurs zijn bij RNHB aangesloten?
Om de actuele waarde van een pand te bepalen wordt vastgoed getaxeerd door een bij RNHB aangesloten taxateur.
Vind hier de lijst van aangesloten taxateurs.
Aan welke richtlijnen moet een taxatierapport voldoen?
-
Het taxatierapport mag niet ouder zijn dan zes maanden op de aanvraagdatum
-
RNHB staat als enige opdrachtgever in het taxatierapport
-
U betaalt de taxatiekosten rechtstreeks aan de taxateur
-
De taxateur moet het rapport opstellen in overeenstemming met de RNHB Taxatierichtlijnen
Waar vind ik een RNHB template opdrachtbrief voor de taxatieopdracht?
Klik hier om de template opdrachtbrief voor het uitzetten van een taxatieopdracht te downloaden. De opdrachtbrief die bij het taxatierapport hoort moet u aanleveren bij het doen van een financieringsaanvraag.
Lopende aanvraag FAQ
Lopende aanvraag
Wat is de status van mijn lopende aanvraag?
Heeft uw financieel adviseur een aanvraag voor u ingediend? Dan kunt u contact opnemen met uw adviseur voor informatie over de status van uw aanvraag.
Heeft u de aanvraag direct via Mijn RNHB ingediend? Dan kunt u in ditzelfde portaal altijd de status van de aanvraag inzien. Ook leest u hier welke acties vereist zijn om de aanvraag compleet te maken.
Komt u er desondanks niet uit? Stuur ons een e-mail aan aanvraag@rnhb.nl met daarin uw leningnummer en vraag. Bijvoorbeeld:
- Waarom wordt er om een bepaald bewijsstuk gevraagd?
- Wanneer kan ik de kredietovereenkomst van RNHB verwachten?
U kunt ons ook bellen op (030) 799 66 66.
Waar kan ik terecht met vragen over digitaal ondertekenen?
Als u vragen heeft over het digitaal ondertekenen van een offerte helpen we u graag verder. Ook verbeterpunten of opmerkingen zijn welkom. U kunt ons op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 bereiken op telefoonnummer (030) 799 66 66.
Bestaande lening FAQ
Bestaande lening
Hoe wijzig ik mijn bestaande financiering?
Heeft u een lopende financiering bij RNHB en wilt u iets wijzigen, zoals de aflossing of de rentevaste periode? U kunt uw verzoek online indienen door hier in te loggen. Vervolgens kunt u het digitale contactformulier invullen. Een wijzigingsverzoek kunt u ook mailen naar rnhbbeheer@vestingfinance.nl met daarin uw leningnummer en een toelichting op de gewenste wijziging.
Het is mogelijk dat er een vergoeding in rekening wordt gebracht voor het wijzigen van uw lopende financieren. Wij stellen u hiervan op de hoogte als u een wijzigingsverzoek indient.
Wat zijn de kosten als ik mijn lopende financiering tussentijds wil wijzigen?
Voor de volgende wijzigingen brengt RNHB administratiekosten in rekening:
- Wijzigen condities van het leningdeel (bijvoorbeeld het maandelijks aflosbedrag)
- Wijzigen van de rente tijdens een rentevastperiode
- Wijzigen zekerheden van de hypotheek
- Ontslag of bijzetten hoofdelijke aansprakelijkheid
- Deel royement hypotheek
-
Verlenging van een bouwdepot
Als u een wijzigingsverzoek voor uw relatie indient krijgt u van ons informatie over de hoogte van de kosten. Houd er rekening mee dat het verzoek kan worden afgewezen of dat er naar aanleiding van het verzoek nog om extra informatie gevraagd kan worden voor de beoordeling. Nadat de kredietanalyse en beoordeling van de stukken door RNHB akkoord zijn ontvangt u van ons een factuur voor de betaling. Een wijzigingsverzoek vraagt u aan via rnhbbeheer@vestingfinance.nl of via Mijn RNHB.
Ik heb een lopende lening bij RNHB, kan ik mijn hypotheek verhogen?
Neem voor de mogelijkheden contact met ons op, u kunt bellen naar (030) 799 66 66 of mailen naar aanvraag@rnhb.nl zodat wij u verder kunnen helpen.
Wat gebeurt er aan het einde van de looptijd van de lening?
In principe loopt de lening per overeengekomen einddatum af. Eventuele verlengingsvoorstellen zullen minstens drie maanden van tevoren worden verstuurd.
Wat gebeurt er aan het eind van de rentevast periode (niet zijnde de juridische einddatum) van de lening?
Wij zijn voornemens om u drie maanden voor het einde van uw rentevast periode een voorstel voor een nieuwe rentevast periode te sturen.
Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens zoals mijn adres of rekeningnummer?
Als uw gegevens veranderen kunt u dit wijzigen door in te loggen op 'Mijn RNHB" op de startpagina van onze website. De wijziging kunt u ook doorgeven via het digitale contactformulier of door te mailen naar rnhbbeheer@vestingfinance.nl.
Vermeld in de e-mail:
- Het leningnummer (en het nummer van andere personen voor wie de wijziging geldt)
- Wat u wilt wijzigen
- De nieuwe gegevens
- Let op: extra check rekeningnummer
Als u een ander rekeningnummer doorgeeft en het staat nog niet in ons systeem, dan sturen wij een machtigingsformulier voor incasso naar u toe. Vul dit formulier in en stuur het terug naar:
RNHB
t.a.v. afdeling Beheer
Postbus 2037
3800 CA Amersfoort
Waar vind ik het declaratieformulier en volmachtformulier voor depotverzoeken?
U kunt hier alle documenten vinden.
Waar vind ik meer informatie over het bouwdepot?
Via deze link kunt het informatiedocument vinden.
Hoe kan ik doorgeven dat mijn huurinkomsten wijzigen?
Indien de huur die u ontvangt wijzigt, kunt u dit doorgeven aan Vesting Finance door te mailen naar rnhbbeheer@vestingfinance.nl.
Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave?
Alle jaaropgaven worden in februari verzonden. U ontvangt deze per post. Indien u een jaaropgave van voorgaande jaren wilt ontvangen kunt u een mail sturen naar rnhbbeheer@vestingfinance.nl.
Kan ik een overzicht van mijn leningen ontvangen?
Als u inlogt in het Mijn RNHB portaal kunt u een overzicht van uw leningen inzien.
Hoe weet ik welke algemene voorwaarden op mij van toepassing zijn?
In de door u getekende kredietovereenkomst kunt u vinden welke algemene voorwaarden op uw lening van toepassing zijn.
Klachten FAQ
Klachten
Waar kan ik terecht met een klacht?
Ontevreden over onze dienstverlening? Kunnen we iets verbeteren? Laat het ons weten. We beloven dat we er alles aan zullen doen om nauwkeurig en snel tot een oplossing te komen.
Klacht indienen
U kunt uw klacht indienen via het contactformulier. Binnen 5 werkdagen ontvangt u een ontvangstbevestiging. Wij proberen uw klacht binnen 6 weken te behandelen. Om uw klacht zo nauwkeurig en objectief mogelijk te beoordelen, behandelen meerdere medewerkers de klacht. We houden u per e-mail op de hoogte over de afhandeling. U kunt uw klacht ook mailen naar klachten@rnhb.nl met de vermelding van uw naam, adres en met de vermelding van uw naam, adres, en eventueel uw leningnummer of relatienummer.
Ontevreden over de oplossing?
Het kan zijn dat u ontevreden bent over de oplossing. Geef dit aan ons door via het contactformulier. Verschillende medewerkers herbeoordelen dan de klacht. Als onze klachtafhandeling niet tot tevredenheid leidt, kunt u zich wenden tot het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). U kunt het geschil binnen 12 maanden na de datum waarop u de klacht bij ons hebt gemeld, indienen bij het KiFiD.
Is RNHB aangesloten bij het Kifid?
RNHB is aangesloten bij het Kifid op basis van bindend advies voor klachten van consumenten. Als uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost door RNHB, kunt u uw klacht voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD).
Voor meer informatie over deze instantie kijkt u op www.kifid.nl.
Betalen en aflossen FAQ
Betalen en aflossen
Hoe incasseert RNHB?
De verschuldigde rente en aflossing worden in één bedrag maandelijks van uw rekening afgeschreven. In de jaaropgave van uw lening(en) staat het onderscheid tussen rente en aflossing op uw lening.
Wanneer wordt mijn maandelijkse betaling afgeschreven?
Op de 1e van de maand wordt uw termijnbedrag afgeschreven. Indien u een nieuwe hypotheek heeft gesloten, vindt de eerste incassering plaats op de 1e van de maand na het passeren van de lening bij de notaris.
De incasso voor mijn lening is niet gelukt, wat moet ik doen?
Indien er iets niet goed is gegaan met de betaling kunt u contact opnmen met Vesting Finance via telefoonnummer (088) 655 50 10.
Hoeveel mag ik jaarlijks boetevrij aflossen?
In de algemene voorwaarden die voor u van toepassing zijn kunt u vinden of en hoeveel u jaarlijks boetevrij kunt aflossen. In de door u getekende kredietovereenkomst leest u welke algemene voorwaarden op u van toepassing zijn.
Wat moet ik doen als ik betalingsproblemen heb of verwacht te krijgen?
Verwacht u betalingsproblemen of heeft u een betalingsachterstand? Bijvoorbeeld omdat u de rente en/of aflossing van de hypotheek niet meer kunt betalen door een verandering in je persoonlijke situatie?
Neem dan contact op met het team Preventief en Achterstandsmanagement van Vesting Finance via (088) 655 50 40. Vesting Finance verzorgt namens RNHB het hypotheekbeheer. Neem zo vroeg mogelijk contact met ons op om zoveel mogelijk problemen te voorkomen.